Monika Vaheoja
Een leerling heeft een toets gemaakt. Maar hoe bepaal je het cijfer? Vaak is de helft van het totale aantal punten een 5,5 (“behaalde punten”/”totale punten”x9+1). Maar soms lijkt dat oneerlijk, omdat iedereen dan een heel hoog cijfer krijgt, of omdat er te veel leerlingen dreigen een onvoldoende te halen. We passen dan de cijferbepaling aan, waardoor meer of minder punten nodig zijn voor 5,5.
Maar zonder een duidelijk strategie is dit misschien geen goed idee.
Monika Vaheoja
Toetsanalyses bieden gedetailleerde inzichten in de moeilijkheidsgraad van vragen, hun discriminerend vermogen, de betrouwbaarheid van de resultaten, en kunnen zelfs helpen bij het bepalen van een cesuurscore. Het klinkt erg complex en wiskundig, maar ik zal aan de hand van praktijkvoorbeelden uitleggen hoe je zelf verschillende berekeningen kunt uitvoeren en hoe je deze resultaten kunt gebruiken in de dagelijkse schoolpraktijk.
Hoewel summatieve toetsen vaak bedoeld zijn om een leerperiode af te...
Anke Swanenberg, Monika Vaheoja
Formatief en summatief handelen versterken elkaar, mits het juist wordt ingezet. In het boek ‘Formatief handelen: van instrument naar ontwerp’ wordt het ontwerpproces voor formatief handelen uitgelegd.[1]
Daarbij verschijnen er op de site van Toetsrevolutie veel blogs over formatief handelen. Het is echter in groot belang van de constructieve afstemming om tegelijkertijd met de processen van formatief handelen, ook het summatief toetsen te ontwerpen. Zo zorg je er als docent voor dat de leerdoelen, leeractiviteiten en toetsing echt op elkaar afgestemd zijn. Daarom introduceren we in dit blog de ontwerpstappen die horen bij de summatieve toetsing, om zo te komen tot een nog betere constructieve afstemming van je curriculum.
Formatief handelen richt zich op het didactisch begeleiden en ondersteunen van leerlingen in hun leerproces en heeft als doel...
Lees meer...
Copyrights 2024 | mometRie | Algemene voorwaarden en privacybeleid
Copyrights 2024 | mometRie | Algemene voorwaarden en privacybeleid