Gratis:
Monika Vaheoja
Het idee dat we met één cijfer een complexe vaardigheid als schrijven of creativiteit recht kunnen doen, is hardnekkig – en tegelijkertijd moeilijk vol te houden. Want bij het meten van dit soort vaardigheden speelt altijd meetonzekerheid mee. Het verschil tussen een 5.1 en een 5.9 zit vaak binnen de foutmarge. Dat betekent dat de beoordeling niet nauwkeurig genoeg is om subtiele verschillen betrouwbaar vast te stellen.
Monika Vaheoja
Een leerling heeft een toets gemaakt. Maar hoe bepaal je het cijfer? Vaak is de helft van het totale aantal punten een 5,5 (“behaalde punten”/”totale punten”x9+1). Maar soms lijkt dat oneerlijk, omdat iedereen dan een heel hoog cijfer krijgt, of omdat er te veel leerlingen dreigen een onvoldoende te halen. We passen dan de cijferbepaling aan, waardoor meer of minder punten nodig zijn voor 5,5.
Maar zonder een duidelijk strategie is dit misschien geen goed idee.
Monika Vaheoja
Toetsanalyses bieden gedetailleerde inzichten in de moeilijkheidsgraad van vragen, hun discriminerend vermogen, de betrouwbaarheid van de resultaten, en kunnen zelfs helpen bij het bepalen van een cesuurscore. Het klinkt erg complex en wiskundig, maar ik zal aan de hand van praktijkvoorbeelden uitleggen hoe je zelf verschillende berekeningen kunt uitvoeren en hoe je deze resultaten kunt gebruiken in de dagelijkse schoolpraktijk.
Hoewel summatieve toetsen vaak bedoeld zijn om een leerperiode af te...
Anke Swanenberg, Monika Vaheoja
Formatief en summatief handelen versterken elkaar, mits het juist wordt ingezet. In het boek ‘Formatief handelen: van instrument naar ontwerp’ wordt het ontwerpproces voor formatief handelen uitgelegd.[1]
Daarbij verschijnen er op de site van Toetsrevolutie veel blogs over formatief handelen. Het is echter in groot belang van de constructieve afstemming om tegelijkertijd met de processen van formatief handelen, ook het summatief toetsen te ontwerpen. Zo zorg je er als docent voor dat de leerdoelen, leeractiviteiten en toetsing echt op elkaar afgestemd zijn. Daarom introduceren we in dit blog de ontwerpstappen die horen bij de summatieve toetsing, om zo te komen tot een nog betere constructieve afstemming van je curriculum.
Formatief handelen richt zich op het didactisch begeleiden en ondersteunen van leerlingen in hun leerproces en heeft als doel...
Lees meer...
Formatief handelen richt zich op het didactisch begeleiden en ondersteunen van leerlingen in hun leerproces en heeft als doel om hen inhoudelijk en procesmatig zelfstandiger te maken. Het is erop geri... ...more
Toetsrevolutie.nl
May 13, 2025•1 min read
Het ontwerpen en uitvoeren van toetsen is een essentieel onderdeel van het onderwijsproces. Goede toetsen geven niet alleen inzicht in het niveau van leerlingen, maar dragen ook bij aan hun leerproces... ...more
Toetsrevolutie.nl
January 09, 2025•3 min read
Formatief handelen richt zich op het didactisch begeleiden en ondersteunen van leerlingen in hun leerproces en heeft als doel om hen inhoudelijk en procesmatig zelfstandiger te maken. Het is erop geri... ...more
Toetsrevolutie.nl
August 26, 2024•1 min read
Toetsanalyses bieden gedetailleerde inzichten in de moeilijkheidsgraad van vragen, hun discriminerend vermogen, de betrouwbaarheid van de resultaten, en kunnen zelfs helpen bij het bepalen van een ces... ...more
Toetsanalyse
February 19, 2024•0 min read
Cesuurbepaling is essentieel voor eerlijk onderwijs. Het helpt bij cijferbepalen waardoor toetsen transparanter en rechtvaardiger worden. Lees hoe cesuurbepaling bijdraagt aan gelijke kansen voor alle... ...more
Toetsrevolutie.nl
December 11, 2023•2 min read
Copyrights 2024 | mometRie | Algemene voorwaarden en privacybeleid
Copyrights 2024 | mometRie | Algemene voorwaarden en privacybeleid